BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

+*+* ღ Anda Adalah Sahabat Yang Ke - ღ *+*+

+*+* salam ukhwah fillah *+*+


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


"......Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang... Terciptanya blog ini hanya sekadar untuk berkongsi perkara yang telah lama tersirat dihati selain daripada untuk terus menambah ilmu pengetahuan tentang Islam. Selain itu, blog ini juga adalah tempat untuk saya melepaskan segala ketekanan setelah seharian menghadap buku - buku ilmiah. Di samping itu, blog ini juga adalah sebagai tempat untuk saya meluaskan lagi ilmu pengetahuan saya juga serta untuk saya memanjangkan silaturrahim ukhwah bersama - sama dengan ukhti - ukhti dan akhi - akhi semua. Kepada yang sudi melawatai blog saya yang tidak seberapa ini syukran jazilan saya ucapkan dan bagi mereka yang menjadi sahabat saya, syukran jiddan2 sy hulurkan dan semoga ukhwah persahabatan kita akan terus dirahmati oleh NYA. Ukhwah Fillah Abadan Abada. Jangan segan - segan untuk terus menegur saya andai kekhilafan ini jelas terzahir pada penglihatan ukhti atau akhi. Sama - samalah kita saling memperbaiki kesilapan dan kekurangan diri. Sabda Rasulullah S.A.W., "Sampaikanlah Kepada Saudaramu Walau Pun Hanya Satu Ayat"....."

+*+* ღ Renungan Buat Diriku ღ *+*+

+*+* Muhasabah Diriku *+*+

Monday, December 7, 2009

+*+* Bila & Kenapa Mata Dah Tak Boleh Nak Tidur ??? *+*+

Assalamualaikum w.b.t... dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.. knapa aku jd rajin nk menaip plak mlam nie??? jam kt lappy dh mnunjukkan agka 00:50... hampir ke pkul 1 pg.. tp mata aku stil tak bleh pejam.. dan sewaktu aku nak off9 sewaktu agka menunjukkan lagi 15 mnit pkul 12, aku tetiba walking2 msuk blog seorang hamba Allah nie.. need to mention ke sape hamba Allah tu?? erm... nma btul dia tak sempat plak nak kaji.. tp nma blog dye Putra Al-Maliki... ntah knapa tetiba aku tertarik kt post dye yg trbaru iaitu Alam Masyar siri 1... aku pn klik kt link bca selanjutnya.. dan apabila aku bca hati aku tetiba jadi takut yang amat sangat... bukan la brmakna sbelum nie aku tak takut pd yg maha Esa tp ketakutan yang kali ini sngt pelik.. bukan takut je tp seram, sedih, marah, mnyesal, gembira, tenang rsa brsalah, rsa hina... senang kata complete la smua rsa perasaan yang ada kt dunia nie... mixture feeling la senang ckp...

adui la aku pn tak taw knapa... aku bukan nk citer tentang kehebatan aku ke bagusan aku tp siyesly waktu aku bca memag diiringi dengan deraian airmata... aku rsa kecik sgt dri aku nie hina sgt dri aku nie pd Yang Maha Esa... sebagai mnusia mnusia biasa saya tak pernah lepas dr melakukan dosa dn kesilapan.. sy tak sempurna yg mna dalam sehari saya tidakmelakukan kesilapan lagsug..!!! never... tak pernah lg... sy tak berani nak bayang kn keadaan dalam kubur nanti nie kn pla msa d padag msyar nnt... masyaAllah tak terjangkau d akal fikiran sy.. mngenang kembali dosa2 dn slah silap sy pd msa lalu membuatkan sy terfikir bahawa Allah memag maha penyayang.. buktinya Dia masih lagi memberi peluang kepada sy dng msh lg memberi nyawa dn juga kehidupan untuk sy mnyedari silap dn dosa agar sy dpat memohon keampunan dari-Nya... Allah maha pngampun sesungguhnya Dia tidak pernah tidak memberi peluang kepada hamba2-Nya untuk brtaubat dn memohon keampunan dari-Nya.. cuma sama ada kita sendiri akan perasan atau tidak peluang yg datang d depan mata kita..

kita sebagai manusia selalu lupa pd Dia... bila datag sikit dgaan mula la kita merungut kita kata mcm2..Allah tak sayang kita la.. Allah nie tak adil la.. tp cuba kita lihat semula bila Allah datang kebahagiaan dn kesenangan pulapada kita.. pernahkah kita mngucap kn syukur?? klau ada pn mugkin skali dua je lepas tu trus dh tak ingat apa2... mcm yg sy kata semua nie hanya berlaku pada segelintir hamba-Nya sahaja.. mungkin juga aku tergolong dlm hmba yg mcm nie... erm ntah la... amalkan sikap husnudzon bukan hnya kpd mnusia tetapi juga pada Allah... jgalah hablu minannas dn juga hablu minallah sebaik - baiknya..



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


ok back to the story line, asalnya lepas bca je post si putra Al maliki nie memag aku jd terkesima sekejap.. actually ada je antara point2 yg dia tulis 2 aku memag dh taw tp subhanAllah, aku rsa mcm kali nie baru aku betul2 menghayatinya.. aku jadi tak tenang lepas tu. aku asik pikir bukan2 je.. dn tnpa membuang msa tepat jam 00:00, aku menuju ke toilet untk mengambil wuduk bg menenangkan sikit hati yg tengah "pusing"( mksdnya perasaan yg pelbagai ).. setelah itu aku pn menunaikan solat sunat tahajjud, sunat taubat, sunat hajat dn sekali lai sunat tahajjud.. bila aku brcerita kat sini bukan la bermakna aku nk show off.. demi Allah tidak sama sekali tp aku cuma nk bg taw bila hati dalam keadaan gelisah atau tidak tenang, solat adalah jalan atau cara yangterbaik untuk menenangkan hati kita itu.. dn sebelum nie mata aku yg hmpir trtutup telah kembali trbuka dengan luas dn bg mata yg sebelum nie telah trbuka dngan luas telah terbuka dng lebh luas lg..
insyaAllah semoga Allah mengampunkan segala dosa - dosa yang telah aku lakukan dan juga dosa semua saudara seislamku... begitu juga dengan seluruh ahli keluarga aku.. ingtlah jika kita berniat untk melakukan kebaikan nescaya Allah akan membantu kita.. sekali kita berniat sudah tertulis pahala d bahu kanan kita.. itu belum lagi kita melakukannya.. bayangkanlah jika kita menunaikan apa yang telah kita niatkan... pahala yg tidak terhingga akan Allah anugerahkan kepada kita.. tetapi jika kita brniat utk melakukan kejahatan prcayalah bahawa kita tidak akan menerima apa2 pn dn jika kita menunaikan niat yg jhat itu dosa pula yg kita peroleh di bahu kiri ini..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini
harapan dari cikgu aira : Ya Allah sesungguhnya aku adalah hamba-Mu yang hina lagi dina.. aku begitu kecil lagi kerdil disisimu Ya Allah.. bantulah aku dalam mencari kebahagiaan yang hakiki Ya Allah.. berikanlah peluang kepadaku untuk terus beribadat kepada-Mu agar dapat kutebus segala kesilapan lalu serta agar ku dapat menjalani kehidupan yang senantiasa memperoleh keredhaan-Mu Ya Allah.. Berkatilah segala apa yang aku lakukan Ya Allah kerana sesunggunya hanya Engkau yang maha mampu dalam menunaikan segala - galanya.. Kerana hanya Engkaulah yang layak untuk mengampuni segala dosa - dosaku.. Ya Allah, sesungguhnya aku rindu pada-Mu... semoga semua ahli keluraga ku berada dalam rahmat dan berkat-Mu ya Allah.. Berilah hidayah-Mu kepada kami sekeluarga agar kami dapat terus menjalani kehidupan di jalan mujahadah sebagai muslim yang berjaya dan diredhai oleh Mu ya Allah.. Aminnn...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini
p/s dr cikgu aira : bila mata dh tak nantuk n tak bleh nk tidur,tgn pulak yg menjadi mangsa untuk memuaskan "hati" si mata yang tak mahu pejam.. mksudnya apa yang aku tulis nie sebb aku tak bleh naktido lepas melakukan solat - solat sunat tadi... dan kenapa aku tak bleh tido?? if korunk bca btul2 dr atas korunk akan taw kenapa... :).. sekali maaf ku pohon dr sahabat - sahabat k kerana penggunaan kata ganti diri secara random masih lg tak dpat di ubah... hehehehe.. k smpai jmpa lagi.. oo lupa plak thanks to putra al maliki ats n3 yg sgt2 memberangsangkan tu.. im waiting for the next n3 ok... ^_^
sekian wassalam

3 comments:

Unknown said...

salam ziarah~
erm...pada pendapat saya,kamu patut sediakan link utk ke post itu.Syukur saya juga dah baca,mmg menakutkan sgt2.dan sy yakin ramai org yg nak baca jugak.

p/s-->first time tinggal jejak di sini =)

Rizzuan Shah said...

Salam. ermm.. sy setuju yang solat tu adalah jalan utama untuk menenangkan hati. kite patut bersyukur kerana masih lagi diizinkan oleh Allah untuk memiliki perasaan takut terhadap azab²nya. smoga kite semua umat islam dipelihara dari azab api neraka.


p/s: jom melawat, follow me n share link di TKSB.
http://wanshah87.blogspot.com

Ahmad Zulfadhli Zulkefli said...

nak tau spe owner blog Putra Al-Maliki tue? name gelarannya di blog ialah Putera Melaka dan name sebenarnya Ahmad Zulfadhli bin Haji Zulkefli.. =)

~owner blg Putra Al-Maliki~
http://putraalmaliki.via.my/

I luv blog